Wereldwijd was het
officieel tentoonstellen volgens internationale
richtlijnen al een tijdje in zwang, maar in België
werden prentbriefkaarten tot 2016 uitsluitend door
adepten ter zake verzameld.
Daar kwam verandering in
toen er in 2015 een FEPA voorstel op tafel kwam voor de
introductie van de discipline prentbriefkaarten met een
specifieke regelgeving, geldig op internationaal vlak
voor deelname aan FEPA tentoonstellingen.
De beslissing om in 2016
in eigen land een nationale competitieve op het getouw
te zetten, maakte dat deze nieuwe discipline écht voet
aan wal kreeg in eigen land.
Uit het reglement plukten
we enkele basisgegevens:
-
Een prentbriefkaart
moet een illustratie hebben.
-
Gebruikte
prentbriefkaarten (verzonden via postdiensten of op
enige andere manier postaal gebruikt) moeten
aantonen dat ze door een postdienst behandeld zijn.
-
Ongebruikte (niet
door een postdienst behandelde) prentbriefkaarten
moeten gedrukte tekst of adreslijnen, bijvoorbeeld
een postale zone, bezitten die aantoont dat de kaart
bedoeld is om verzonden te worden zonder omslag.
-
Enkel originele qua
tijd gelijklopende prentbriefkaarten zijn toegelaten
d.w.z. dat herdrukken geproduceerd op een later
tijdstip, enkel bij uitzondering mogen getoond
worden.
-
Prentbriefkaarten
mogen vervaardigd zijn uit diverse soorten materiaal
(met de hand getekende of geschilderde, geborduurde,
enz.)
Het tentoongestelde
materiaal moet de mogelijkheid bezitten om
tentoongesteld te worden in tentoonstellingskaders
van het internationaal formaat, namelijk 16
A4-bladen per vlak of een equivalent ervan.
Een
prentbriefkaartenverzameling wordt gemaakt
overeenkomstig een geografisch (topografisch)
onderwerp, een thematisch onderwerp, of
overeenkomstig een speciaal gezichtspunt (een
beeldend kunstenaar, de druktechnologie, het
materiaal), volledig overeenkomstig met de keuze van
de tentoonsteller.
Titel en het plan
van de verzameling moeten getoond worden op de
inleidingsbladzijde en moeten in één van de
officiële FIP-talen geschreven zijn (niet voor
nationale- of regionale tentoonstellingen).
Het plan moet doel
en samenstelling van de verzameling tonen en de
indeling moet structuur én logische ontwikkeling
aantonen en blijk geven van persoonlijke
creativiteit, kennis en opzoekingswerk.
De behandeling van
de verzameling moet in overeenstemming zijn met de
titel en het plan. Opzoekingswerk is een vereiste
voor de kennis van het gekozen thema en voor de
prentbriefkaarten. Dit wordt aangetoond door een
korte tekst die verband houdt met iedere
prentbriefkaart.
De verscheidenheid
en diversiteit van het materiaal is van
uitzonderlijk belang. Het materiaal wordt getoond in
de best mogelijke kwaliteit voor het gekozen
onderwerp. Zeldzaamheid is rechtstreeks verbonden
met de moeilijkheidsgraad van het vinden van
dergelijke prentbriefkaarten en de
moeilijkheidsgraad om deze te bekomen.
De verzamelingen
worden geëvalueerd volgens de criteria:
- Onderwerp, plan en
behandeling
- Kennis en opzoekingswerk
- Staat/conditie en
zeldzaamheid
- Presentatie
Bij de eerste nationale
competitieve op dit verzameldomein in Lede in oktober
2016 was onze club vertegenwoordigd. Ons lid Luc Selis
slaagde er in meteen de 1ste plaats weg te kapen binnen
een deelnemingsveld van 10 tentoonstellers.
Hierna de volledige lijst
van deelnemende verzamelingen tot op heden